Skocz do zawartości

Zautomatyzowana Kontrola Paszportowa (Automatic Passport Control) – Wiza B1/b2


Rekomendowane odpowiedzi

W trakcie poszukiwania odpowiedzi na moje pytanie (o ktorym pozniej) znalazlem kilka ciekawych informacji, ktore najpewniej przydadza sie w przyszlosci wielu osobom. Prosze zauwazyc, ze moj post jest przydatny glownie dla do osob z wizami turystycznymi.

Automated Passport Control kiosks (APC) maja w zalozeniu usprawnic kontrole graniczna i zredukowac kolejki. System juz od kilku lat byl dostepny dla obywateli amerykanskich, rezydentow, Kanadyjczykow i obywateli krajow objetych ruchem bezwizowym (ESTA), ktorzy w przeszlosci (od 2008 roku) odwiedzili USA przynajmniej raz. Dla jasnosci – w dalszej czesci pomijam te oraz inne kategorie osob wjezdzajacych na oddzielych zasadach, i skupiam sie tylko na rozroznieniu turystow z ESTA i tych z wizami B1/B2 z krajow spoza VWP.

W koncu kwietnia bylem w USA, odprawa paszportowa na JFK. W samolocie nie rozdawali niebieskich formularzy celnych, gdy poprosilem, stewardessa zapytala mnie tylko czy bylem w US od 2008, bo jesli tak, to nie potrzebuje. Powatpiewajac w jej wiedze na ten temat, poprosilem ponownie i go wypelnilem.

Po wyladowaniu, Terminal 4, wszyscy turysci (Ci na wizach i Ci z ESTA) zostali przekierowani do kioskow. W kiosku, po zeskanowniu paszportu, wizy, odpowiedzeniu na pytania, zrobieniu zdjecia - dostalem wyciag z informacjami i wielkim X. Nastepnie wszedlem do relatwnie krotkiej kolejki, ktora sie rozgaleziala na kolejne dwie kolejki – dluga, ale poruszajaca sie szybko i baaardzo dluga ciagnaca sie powoli (pan sprawdzal wyciagi z kioskow i odpowiednio kierowal). Ja zostalem przekierowany do kolejki baaardzo dlugiej, na ktorej koncu przeszedlem rozmowe zakonczona kolejnym skanem dokumentow, zdjeciem, itp. Pomyslalem wtedy, ze stalo sie tak dlatego ze jestem na wizie, i za bardzo sie nie zastanawialem nad bezsensownoscia fotografowania i skanowania wszystkiego w kiosku, i po raz drugi przy rozmowie.

Nie myslalem o tym az do niedawna, kiedy to dowiedzialem sie, ze byl w tej procedurze sens i ze osoby na wizach turystycznych moga skutecznie przejsc “faze kioskowa”. To oznacza, ze zamiast czekac w nieskonczonosc i odbywac pelna rozmowe z oficerem, moga przejsc kontrole graniczna relatywnie szybko i na zasadzie pokazania wyciagu z kiosku, podbicia paszportu i “light interview”, jesli w ogole jakiegokolwiek (z moich krotkich obserwacji wyniklo, ze zazwyczaj to był stempel , spojrzenie i do widzenia). Wideo opisujace proces w Orlando w kolejnym postcie.

Majac troche wolnego czasu zaglebilem sie w temat. Sytuacja wyglada nastepujaco:

  1. Na stronie Customs and Border Protection w kategoriach osob mogacych uzywac APC turystow z wizami B1/B2 nie ma.
  2. Na stronach wybranych lotnisk znajduja sie odmienne informacje - ze turysci na wizach korzystac z kioskow moga . Dzieje sie tak w Toronto, Las Vegas, Orlando, Dallas, no i oczywiscie na JFK co juz wiem z doswiadczenia. Najpewniej takze na wielu innych lotniskach, a ich liczba powieksza sie z kazdym miesiacem. Informacje na stronie CBP sa zatem nieaktualne.
  3. Jezeli gdzies jest napisane, ze lotnisko posiada APC, trzeba jeszcze sprawdzic terminal , bo nie wszystkie zawsze maja.
  4. Nawet jezeli kioski sa, nie znaczy, ze pasazerowie ESTA czy B1/B2 beda mogli ich zawsze uzyc. Wszystko sie zmienia z godziny na godzine, i niekiedy wszyscy turysci (ESTA i nie ESTA) sa przekierowywani do glownej kolejki a kioskow uzywaja tylko obywatele/rezydenci.
  5. Tendencja jest jednak wyrazna – bedzie ich wiecej i wkrotce stana sie standardem.
  6. Ani jeden znany mi przypadek osob z B1/B2 ktorzy z sukcesem przeszli przez ten process nie dotyczy obywateli Polski, osoby te jednakze podpadaja pod ta sama kategorie nieimigracyjna co polscy turysci (sa z krajow nieobjetych ruchem bezwizowym, z wiza B1/B2, byli w USA po 2008 roku).
  7. Z tego co wiem, B1/B2 Visitors moga uzywac tylko kioskow nowego typu (Sita Phase 4.0 APC), czyli nowozaintalowanych, lub ewentualnie upgradowanych jesli to mozliwe.
  8. Aby zostac przekierowanym do kolejki “bezproblemowej” trzeba splenic te same kryteria jakie musza splenic inni (“iksy” u turystow z ESTA czy innych osob sa powszechne).
  9. Jezeli na wydruku pojawi sie X trzeba sprawdzic takze kod jaki zostal wydrukowany; kod ten wskaze prawdopodobna przyczyne. Lista kodow z krotkim opisem w postcie ponizej.
  10. Mowiac ludzkim jezykiem, prawdopodobne powody odrzucenia to: zadeklarowanie czegos w formularzu celnym, za krotki okres waznosci paszportu lub inny problem ze zeskanowanymi dokumentami, problem ze skanem odciskow palcow (niektorz pisza, ze za suche palce), problematyczna historia imigracyjna (previous immigration violations), problem ze zdjeciem, brak nazwiska na liscie pasazerow, wylosowanie do kontroli (random selection)…
  11. Wlaczenie turystow z B2 do systemu nie tylko to skroci i usprawni odprawe wielu, ale i byc moze zredukuje poziom stresu u niektorych osob, ktore zawsze niepotrzebnie sie martwia przekraczajac granice (no chyba, ze dostana X-a :) ). Dobra wiadomoscia jest takze to, ze proceduralnie patrzac zostajemy zrownani z krajami ESTA (ta sama kolejka i system).
  12. System ma ciagle duzo wad, zmienia sie, standardy sa rozne na roznych lotniskach, ale wszystko to zmierza w kierunku oddzielenia osob o niskim ryzyku, i skupieniu sie na tych - z tego czy innego wzgledu – problemowych, nad ktorymi bedzie mozna teraz spedzic wiecej czasu. Juz dzis niektorzy z ESTA pisza na forach, ze dostali X i zostali skierowani na “secondary inspection”, co oczywiscie jest bledne, ale wskazuje jak “dluga kolejka” zaczyna byc postrzegana.
  13. Niestety to moze miec rzeczywiste przelozenie na liczbe secondary inspections, i wzrost niezadowolenia oficerow zajmujacych sie ludzmi, ktorzy zostali do nich przeslani pochopnie, co niektorzy juz raportuja. Tak jak krotka kolejka ulatwia, bo oficer wie ze „komputer mowi”, ze wszystko jest ok, tak ze stocjacymi w dlugiej X-owej od razu wiadomo, ze cos jest nie tak i tylko pozostaje dowiedzenie sie czy to jest rzecz powazna, czy drobiazg.

Niestety bedac nieswiadomy zmian nie zachowalem wydruku, ani nawet mu sie specjalnie nie przygladalem, zatem moglem tylko domniemywac dlaczego dostalem X.

Najbardziej prawdopodobnym powodem wydawal mi sie fakt, ze uzywam dwoch paszportow - starego z wiza, i nowego. Nigdy nie mialem z tym problemow ale wlasnie przed ostatnim wylotem zablokowalem swoja osoba odprawe na lotnisku na dobre 15 minut bo system czytajacy wize zwracal Pani, jak to sama ujela – “jibber jabber”. Juz kogos wolala, ale w koncu zauwazyla, ze problem byl ze starym paszportem, ktorego numer jest na w wizie i ktorego data waznosci jakims sposobem znalazla sie w systemie. Pani date recznie zmienila na nowa i przeszlo.

Dzis dzieki informacji z Bahamow dostalem potwierdzenie, ze moje przypuszczenia byly sluszne... Wyglada na to, ze system nie jest przystosowany do tego typu sytuacji i przez najblizsze lata za kazdym razem bede tracic czas przy kioskach konczac potem i tak w “problemowej kolejce”, a to troche lipa:

http://www.bahamas.gov.bs/wps/portal/public/gov/government/news/b1%20b2%20visa%20holders%20with%20electronic%20passports%20cleared%20to%20use%20automated%20passport%20control%20kiosks%20at%20lpia/!ut/p/b1/vZTJrqM4FIafpR6Ai82cJQlDwmAIUwIbBIRAmAvC-PTNlUpqVUl1e9NVPivL__FnfUcyHuB3PGii6ZVF71fbRNXnPmBCEsg6z1OczkkMDy4uKZG0ypPyFe4Bfw-A3ywe_NwvOx4AFwh4y4ZXYJAQv-F35NJKPOizYM6qtlFR-R6GafKDNXJ9m7QHK_el8lZj99XjHdaw6rN0f8yk9L0mR33KH3DksiUufEoyz16fbbS4Sg34Dge7hVu2VbPNOZoVgnqxge2zSaWwCho7ejj51THqrv1D0dWn3SydpDOqpKdKMQwyyzWHUz-6dZ0u6kHlxBbOzl2CcWJoan0j675UVXZ_mVmLYcNdX8mSIfM5OHSydPSSi9hlelFjQ2LYsxUoN6zC7Nu3H76-EPIfvm948LVS4kfgi5Ggc1unuL_H2N_dw7Es7uB3QIV2sXaXrdysAiy6XSDlLfAb3DzkCI6D3BIidERISAgoEtAWLITEXHGE4GI_TPPhWe6RPyVYXCm_Ag3COezAE2RUlwa2TP5poEwb3C6TdUyeJnYRzN8G0n8KKBv69fSp1Dl-KiXPZ57RSEOEfxv4_89QwYNXXH_MSf0BPmgK0vQBEgeGYAkWsrg3udwSZ_oimKMqtRgi_S0Yp-QI11ViJTRb9aaVZ2vBpoG5xm-SKe1TWRaqFtKFjg2NBGffX5a1vzxF6Hus5sIHo6v9aR0iokoaabmQLRFj4ckiOWrQKht7mmyrpdEF1NmiZW4gtNexyyo-h3Jp3VcxpQLf81NjLV8vPT5OeupoeZUj4Blg6DqhLh-8uvR8z6esLN2AOq3TbB_9MdGJwZtdoApEER7eRcZoRHFzbmmX53VcnMsKneeox0gkE9VhHlnlGTIeHFkifE4R_S74_X_panfSGItDz39L3w_-AW3bkVE!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Zatem mi APC zadna miara sie nie przysluza, a wrecz wydluza moj czas oczekiwania, ale moze niech ten watek posluzy ludziom do zaznajomienia sie z nowosciami, monitorowania zmian, jak i oczywiscie do dzielenia sie wlasnymi doswiadczeniami zwiazanymi z przekraczaniem granicy na wizie turystycznej uzywajac Automated Passport Control Kiosks.



Kody na wydruku z kiosku wskazujące na kategorię problemu:

AP APIS Problem
traveler is not found on a manifest

BF Biometric Failure
traveler has no Enrollment Record on file or biometrics

CD Check Documentation
referral based on EITHER foreign national traveler's passport expiration date is less than 6 months OR USC or US LPR traveler's document query results in a mismatch or not "Issued" status

DR Declaration Referral
traveler answers Yes to any general declaration question

EA Entry Authorisation
visa waiver traveler does not have an approved ESTA status

ER Enforcement Referral
traveler has enforcement type issues

PG Passage Granted
traveler receives passage granted

RR Random Referral
traveler is selected for random compliance

TR Technical Referral
referral based on EITHER traveler has attempted use the kiosk during the configurable enforcement lockout ORbiometric pre-verify check returned a fault response OR the return code from a vetting query was other than normal completion OR a cancellation command from the kiosk that the traveler processing has been terminated

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

My już dwa tygodnie temu na LAX właśnie przechodziłyśmy kontrolę kioskową ;)

Koleżanka z dwoma paszportami musiała niestety swoje w kolejce odstać.

No to mamy pierwszy potwierdzony przypadek :)

Czy rozmowa przebiegała inaczej w porównaniu do Twoich poprzednich doświadczeń?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...