Jump to content
andyopole

ESTA Moje doswiadczenia.

Recommended Posts

Dnia 28.11.2019 o 15:19, arkadio77 napisał:

W pierwszy dzień obowiązywania Esta dostałem zezwolenie w 15 min. Zastanawiam się tylko nad jednym. W formularzu jest pytanie o karalność, ale :

"czy kiedykolwiek aresztowano Cię lub skazano Cię za przestępstwo, które spowodowało poważne szkody materialne lub poważne obrażenia u innej osoby lub urzędnika państwowego'

Byłem karany, ale nigdy nie przestępstwo nie wyczerpało powyższego. Dlatego zaznaczyłem NIE.

mam wrażenie, że to pytanie w wersji angielskiej ma szerszy kontekst, a w polskim tlumaczeniu jest bardziej precyzyjne. Co o tym myślicie? Bo jest coś takiego w Stanach jak przestępstwa naganne moralnie, które kiedyś były w esta (wiem, bo dawno temu kolega co ma dwa obywatelstwa wypełniał este i ja pamiętam jak on sobie tłumaczył te wszystkie pytania). Po drugie mnie zastanawia czy w wersji angielskiej tego pytania  "or" oznacza, że zarówno areszt jak i skazanie dotyczy poważnych rzeczy, czy to "or" oznacza, że czy było się kiedykolwiek aresztowanym (za cokolwiek) ALBO skazanym za przestępstwa, które spowodowały te poważne szkody.

Share this post


Link to post
Share on other sites

16 godzin temu, Dinozaur napisał:

mam wrażenie, że to pytanie w wersji angielskiej ma szerszy kontekst, a w polskim tlumaczeniu jest bardziej precyzyjne. Co o tym myślicie? Bo jest coś takiego w Stanach jak przestępstwa naganne moralnie, które kiedyś były w esta (wiem, bo dawno temu kolega co ma dwa obywatelstwa wypełniał este i ja pamiętam jak on sobie tłumaczył te wszystkie pytania). Po drugie mnie zastanawia czy w wersji angielskiej tego pytania  "or" oznacza, że zarówno areszt jak i skazanie dotyczy poważnych rzeczy, czy to "or" oznacza, że czy było się kiedykolwiek aresztowanym (za cokolwiek) ALBO skazanym za przestępstwa, które spowodowały te poważne szkody.

W Esta jest wybór języka i w polskiej wersji językowej jest tak, jak napisałem. Dla mnie pytanie jest proste i czytelne. Zupełnie inaczej skonstruowane niż we wniosku wizowym. Stąd też mój dylemat. Zobaczymy przed świętami. Na pewno napiszę jak to się zakończyło. W każdym razie przewertowałem cały dostępny dla mnie internet i odpowiedzi na takie pytanie nie znalazłem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, Dinozaur napisał:

mam wrażenie, że to pytanie w wersji angielskiej ma szerszy kontekst, a w polskim tlumaczeniu jest bardziej precyzyjne. Co o tym myślicie? Bo jest coś takiego w Stanach jak przestępstwa naganne moralnie, które kiedyś były w esta (wiem, bo dawno temu kolega co ma dwa obywatelstwa wypełniał este i ja pamiętam jak on sobie tłumaczył te wszystkie pytania). Po drugie mnie zastanawia czy w wersji angielskiej tego pytania  "or" oznacza, że zarówno areszt jak i skazanie dotyczy poważnych rzeczy, czy to "or" oznacza, że czy było się kiedykolwiek aresztowanym (za cokolwiek) ALBO skazanym za przestępstwa, które spowodowały te poważne szkody.

Przyjrzalem sie temu, i masz racje - wersja angielska jest otwarta do interpretacji. Osobiscie sklonilbym sie ku temu co polska wersja mowi, bo w innym wypadku czemu by nie rozbic tego na dwa pytania? O jakikolwiek areszt, i o powazne skazanie? Albo calkowicie pominac kwestie "powaznosci"?...

Ale z drugiej strony ta ich bezprzecinkowa jak na polskie standardy gramatyka, "moralny" duch prawa, oraz samo "OR" ktore pamietam w pierwszym wypelnianym amerykanskim formularzu zmarszczylo nam na dlugo brwi - "Are you 18 OR older?".... a do zaznaczenia tylko Yes lub No...

...to wszystko stawia @arkadio77 w sytuacji tego dobrego zloczyncy z Ewangelii sw. Lukasza, ktory napomina drwiacego z Chrystusa ukrzyzowanego razem z nimi zlego kumpla:

«Ty nawet Boga się nie boisz, chociaż tę samą karę ponosisz? [41] My przecież − sprawiedliwie, odbieramy bowiem słuszną karę za nasze uczynki, ale On nic złego nie uczynił». [42] I dodał: «Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa». [43] Jezus mu odpowiedział: «Zaprawdę, powiadam ci, dziś ze Mną będziesz w raju».

I teraz, na miejscu dobrego lotra mozna sie cieszyc, nie? Ale... to byl juz piatek po poludniu, a wieczorem, juz po smierci, Chrystus mial w planach zstapienie do piekiel, oraz pewnie wizytacje w innych departamentach otchlani ktore najpewniej przedluzyly sie do soboty. Tak czy inaczej, zmartwychwstanie i wejscie do raju bylo zaplanowane dopiero na niedziele rano... I stad teolodzy uwazaja, ze powyzsze zdanie przez wieki tlumaczen, na greke, na lacine, na polski, troche przesunelo przecinek... I tak naprawde brzmialo: Zaprawdę, powiadam ci dziś, ze Mną będziesz w raju"... ale kiedy dokladnie będziesz, czy juz w niedziele, czy pozniej, czy dopiero przy koncu swiata, tego juz ci nie powiem...

Anyway, takie "slowo na niedziele" :) Bedziemy czekac na wiadomosc jak poszlo w praktyce.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

28 minut temu, KasiulkaMisiulka napisał:

Siostra mówiła, że kilka dni temu był gdzieś artykuł, ze cofnęli dużo osób z jednego samolotu do Polski. Czy ktoś coś słyszał i może podać prawdziwe źródło?

moje gugle nie chce tego znaleźć:(

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, KasiulkaMisiulka napisał:

Siostra mówiła, że kilka dni temu był gdzieś artykuł, ze cofnęli dużo osób z jednego samolotu do Polski. Czy ktoś coś słyszał i może podać prawdziwe źródło?

Watpie aby to byla prawda, raczej typowa plotka, urban legend ktora sie roznosi jak zaraza, zwlaszcza po roznych Facebookach i innych Tweeterach.

Wizy zniesiono dopiero 3 tygodnie temu. Pomyslcie, ilu Polakow natychmiast po 11 listopadzie dostalo ESTA, zalatwilo noclegi, dostalo urlopy i do tego jednoczesnie polecialo jednym i tym samym samolotem?... Jesli nie jest to ta grupa 23 chlopa ktorzy tu kiedys na forum pisali, ze chca sie RAZEM starac o turystyczne aby nielegalnie do USA poleciec... to raczej bym temu wiary nie dawal :)

Pierwsza znaczaca proba statystyczna przejdzie przez granice pewnie dopiero w okolicach swiat.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 godzinę temu, rzecze1 napisał:

Watpie aby to byla prawda, raczej typowa plotka, urban legend ktora sie roznosi jak zaraza, zwlaszcza po roznych Facebookach i innych Tweeterach.

Wizy zniesiono dopiero 3 tygodnie temu. Pomyslcie, ilu Polakow natychmiast po 11 listopadzie dostalo ESTA, zalatwilo noclegi, dostalo urlopy i do tego jednoczesnie polecialo jednym i tym samym samolotem?... Jesli nie jest to ta grupa 23 chlopa ktorzy tu kiedys na forum pisali, ze chca sie RAZEM starac o turystyczne aby nielegalnie do USA poleciec... to raczej bym temu wiary nie dawal :)

Pierwsza znaczaca proba statystyczna przejdzie przez granice pewnie dopiero w okolicach swiat.

Pewnie masz rację. Myślę, że tak jak ja wielu ludzi leci na wariata bez wielomiesięcznych przygotowań na święta. Zobaczymy. Ja zabieram ze sobą wiele dowodów na to, że muszę wrócić:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, arkadio77 napisał:

Zobaczymy. Ja zabieram ze sobą wiele dowodów na to, że muszę wrócić:)

Praca oficerow CBP jest jak kazda inna, kasjerzy w Biedronce przesuwaja przez skaner produkty, pracownicy CBP skanuja ludzi. Jakby sie nad kazdym mieli zastanawiac i pytac o dowody to by caly ruch graniczny stanal. 

Dla Ciebie to znaczy duzo, dla nich jestes tylko kolejnym produktem, i tak dlugo jak Ci sie nie trafi jakis swiezak czy natarczywy nadgorliwiec, cala procedura bedzie trwala 3 minuty, z czego wiekszosc czasu to bedzie skanowanie palcow.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, rzecze1 napisał:

Praca oficerow CBP jest jak kazda inna, kasjerzy w Biedronce przesuwaja przez skaner produkty, pracownicy CBP skanuja ludzi. Jakby sie nad kazdym mieli zastanawiac i pytac o dowody to by caly ruch graniczny stanal. 

Dla Ciebie to znaczy duzo, dla nich jestes tylko kolejnym produktem, i tak dlugo jak Ci sie nie trafi jakis swiezak czy natarczywy nadgorliwiec, cala procedura bedzie trwala 3 minuty, z czego wiekszosc czasu to bedzie skanowanie palcow.

Oh błoga nieświadomości... trwaj ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 godzinę temu, Halyna napisał:

Oh błoga nieświadomości... trwaj ;)

Nieswiadomosc? Raczej, oprocz osobistego doswiadczenia, statystyka.

Statystycznie kazdego dnia do USA wlatuje/wjezdza/wplywa milion sto tysiecy osob. Z tego ponad 200 tysiecy to turysci. Jeszcze mniej na ESTA. Cofaja - wszystkich kategorii wizowych i z programu bezwizowego - 760 osob... 

Bedac uczciwa osoba lecaca na krotki urlop - a o takich osobach jest ten watek - nawet minuty bym sie nie martwil, ze mnie nie wpuszcza... A ludzie czesto tak robia, niepotrzebnie sie stresujac przed urlopem, zamiast sie nim cieszyc.

Moze sie to wkrotce zmieni. Jest ESTA, polscy turysci beda troche wiecej latac, obeznaja sie, i moze zaczna traktowac amerykanskich urzednikow jak ludzi sluzacych spoleczenstwu, a nie jakichs bogow ktorych trzeba sie bac, bo znajomi opowiadali, ze... a w internecie pisza, ze...

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...