hansbach Napisano 29 Stycznia 2010 Zgłoś Napisano 29 Stycznia 2010 Już od dawna zastanawiam sie dlaczego samoloty lecące do USA robią półkole zachczając o Grenlandie. Nie lepiej lecieć na wprost? Nie mam w domu globusa, żeby sprawdzić czy "na około" faktycznie jest krócej. A może jest jakiś inny powód?
mesio007 Napisano 29 Stycznia 2010 Zgłoś Napisano 29 Stycznia 2010 http://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_Coriolisa Kliknij sobie z lewej strony na wersje angielska, tam jest to opisane bardziej szczegolowo.
gabrielangel Napisano 29 Stycznia 2010 Zgłoś Napisano 29 Stycznia 2010 Jest faktycznie krocej. Dlatego lot z Londynu do NYC trwa ponad 7 godzin a z Londynu do Seattle (az 4000km dalej) tylko 9 godzin.
sly6 Napisano 31 Stycznia 2010 Zgłoś Napisano 31 Stycznia 2010 hansbach inny powod moze byc taki ze na Atlantyku nie masz gdzie za bardzo wyladowac a tutaj masz UK,Irladnia,Islandia i potem Grendlandia a wiec wrazie czego pilot moze skierowac tam szybko samolot musze Ci jeszcze powiedziec ze jak bedziesz lecial z Ameryki do Europy to lot bedzie krotszy i teraz znajdz odpowiedz na www dlaczego tak jest ? milego szukania
grodek Napisano 13 Lutego 2010 Zgłoś Napisano 13 Lutego 2010 Weź nitkę i na globusie połącz ze sobą np. Warszawę i NYC. Od razu zobaczysz dlaczego. Patrzysz przez pryzmat mapy, która jest "rozłożonym" globusem, a to zniekształca obraz. Istnieją jeszcze inne powody - jest coś takiego jak czas jaki jest niezbędny do dotarcia do najbliższego lotniska w wypadku awarii. O tym czasie mówi certyfikat ETOPS, jest on różny dla różnych typów samolotów i linii lotniczych. I w zależności od tego certyfikatu ustala się trasę. Jeżeli ETOPS jest najwyższej kategorii można lecieć "na krechę" przez ocean. Jeżeli niższej trzeba nadłożyć drogi i lecieć bliżej lądu.
warrior Napisano 14 Lutego 2010 Zgłoś Napisano 14 Lutego 2010 No dobrze. To ja Wam powiem. Istnieje pewna lotnicza zasada. Odległość samolotu od najbliższego lotniska do dwóch godzin jeśli to możliwe. Tylko i wyłącznie względy awaryjne i zapewnienia bezpieczeństwa ludziom.
grodek Napisano 14 Lutego 2010 Zgłoś Napisano 14 Lutego 2010 To jest właśnie ETOPS, o którym napisałem powyżej. Ale lekcja poglądowa z globusem i nitką też sporo wyjaśnia.
mathew75 Napisano 14 Lutego 2010 Zgłoś Napisano 14 Lutego 2010 ETOPS to certyfikacja do maksymalnego czasu lotu na jednym silniku i dotyczy samolotów dwu silnikowych.
grodek Napisano 15 Lutego 2010 Zgłoś Napisano 15 Lutego 2010 ETOPS to certyfikacja do maksymalnego czasu lotu na jednym silniku i dotyczy samolotów dwu silnikowych. No właśnie. Nie można oddalić się od lotniska na więcej niż XXX minut lotu na jednym silniku. I z tym jest powiązana trasa przelotu.
mathew75 Napisano 16 Lutego 2010 Zgłoś Napisano 16 Lutego 2010 Ciekawe, nigdy tego nie sprawdzałem ale czy faktycznie b747 lub a340 docierają do celu szybciej niż np. b777, a330 itd ? Zresztą... ETOPS dla a330 to chyba coś około 300 minut, więc na tej trasie nie robi to chyba aż takiej widocznej różnicy
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.