dbdariusz Napisano 14 Października 2013 Zgłoś Napisano 14 Października 2013 Hej. Chciałbym założyć działalność w USA. Mam GC. Czy ktoś mi może krok po kroku napisać co trzeba zrobić? Branża IT. No i inne pytanie to koszty. Ile kosztuje otworzenie działalności? Czy tutaj istnieje coś takiego jak wymagana opłata miesięczna za działalność jak w PL (ZUS)? A już dla osób mających działalność pytanie: czy są jakieś bezpłatne online lub portable programy do faktur? Dodam jeszcze, że aktualnie mam działalność w PL. dzięki za informację
karina Napisano 14 Października 2013 Zgłoś Napisano 14 Października 2013 Sa rozne rodzaje firm, rozne wymogi dot. roznych stanow. Nie ma czegos takiego, ze ktos Ci napisze krok po kroku co trzeba zrobic, bo wyglada to zupelnie inaczej niz w Polsce. Pierwsza sprawa musisz okreslic rodzaj firmy - to moze Ci powiedziec ksiegowy jaka firma bedzie dla Ciebie najlepsza pod wzgledem podatkowym. Druga sprawa, - koszty. Sa rozne, zalezne od stanu. W niektorych stanach wnosi sie takze oplate roczna za to, ze ma sie okreslona firme. Zalozenie firmy mozesz zlecic komus badz zajac sie tym sam, jesli wiesz jak to sie robi i jaka firme chcesz zalozyc. Branza nie ma tu nic do rzeczy. Mozesz miec INC., LLC., Corp., LLP i inne. W kazdym stanie sa inne warunki aby takowa firme zalozyc oraz inne oplaty. Kazda firma ma okreslone zasady funkcjonowania. Ze wzgledow podatkowych, najlepiej gdybys porozmawial z ksiegowym, ktory powie Ci dokladnie co i jak wiedzac czym dokladnie chcesz sie zajmowac, czy chcesz zatrudniac ludzi, a jesli tak to czy osoby te beda zatrudnione na W-2 czy na 1099, czy bedziesz odprowadzal podatek roczny czy kwartalny (zalezy od firmy), czy bedzie wymagana licencja, czy bedzie to mialo powiazanie z instniejaca juz firma itd. Green Card nie ma tu nic do rzeczy - w Stanach mozesz byc nielegalnie i miec firme.
dbdariusz Napisano 15 Października 2013 Autor Zgłoś Napisano 15 Października 2013 Sa rozne rodzaje firm, rozne wymogi dot. roznych stanow. Nie ma czegos takiego, ze ktos Ci napisze krok po kroku co trzeba zrobic, bo wyglada to zupelnie inaczej niz w Polsce. Pierwsza sprawa musisz okreslic rodzaj firmy - to moze Ci powiedziec ksiegowy jaka firma bedzie dla Ciebie najlepsza pod wzgledem podatkowym. Druga sprawa, - koszty. Sa rozne, zalezne od stanu. W niektorych stanach wnosi sie takze oplate roczna za to, ze ma sie okreslona firme. Zalozenie firmy mozesz zlecic komus badz zajac sie tym sam, jesli wiesz jak to sie robi i jaka firme chcesz zalozyc. Branza nie ma tu nic do rzeczy. Mozesz miec INC., LLC., Corp., LLP i inne. W kazdym stanie sa inne warunki aby takowa firme zalozyc oraz inne oplaty. Kazda firma ma okreslone zasady funkcjonowania. Ze wzgledow podatkowych, najlepiej gdybys porozmawial z ksiegowym, ktory powie Ci dokladnie co i jak wiedzac czym dokladnie chcesz sie zajmowac, czy chcesz zatrudniac ludzi, a jesli tak to czy osoby te beda zatrudnione na W-2 czy na 1099, czy bedziesz odprowadzal podatek roczny czy kwartalny (zalezy od firmy), czy bedzie wymagana licencja, czy bedzie to mialo powiazanie z instniejaca juz firma itd. Green Card nie ma tu nic do rzeczy - w Stanach mozesz byc nielegalnie i miec firme. W Polsce też są różne rodzaje firm itd, ale nie w tym rzecz. Chodzi mi o podstawowy instruktaż do założenia działalności. W moim przypadku chodzi o self-employed, odpowiednik w Polsce - działalność jednoosobowa, stan to PA, praca we własnym domu nie wymagający rzadnych pozwoleń. Póki co wyczytałem że trzeba, pójść do Clerk Office i tam założyć DAB i EIN. 1. Do jakiego urzędu pójść aby założyć nazwę firmy DAB? Do township tak? 2. Do jakiego urzędu pójść aby dostać jakiś numer podatkowy EIN. Także w township? Czy może to jest jakiś numer globalny? 3. Ile to kosztuje? 4. Ile to czasu zajmuje? 5. No i ważne jest w jaki sposób w ogóle tutaj się nalicza podatki na fakture? Jak to sprawdzić dla np PA? tz. mamy $100 i na tyle wystawiem invoice. To teraz jak sprawdzić ile później będe musiał zapłacić podatku rozliczając się w 1040. Czy ktoś może mi to wytłumaczyć? Rozumiem, że dla każdego stanu inaczej? Ale czy nie ma np. jakiegoś podstawowego podatku głównego a później np dla stanów dodatkowe? W jaki sposób i czym to się różni i jako to wyszukać. Zacznijmy od np stanu PA. Na stronie znalazłem: http://biztaxlaw.about.com/od/businessstartupsteps/f/startindepcontr.htm 15.2%. The Social Security portion of the tax is 12.4% up to $102,000 (in 2008) and the Medicare portion is 2.9% Póki co nie chce pomocy prawnika, ponieważ jeśli w Polsce jest prosto założyć działalność (a takową mam), to nie wierze że tu jest trudniej. A i jeszcze jedno. W Polsce mając działalność płaci się ZUS a w nim jest ubezpieczenie społeczne, w usa służba zdrowia jest w całości płatna stąd też nie ma takich opłat. Tak? W sumie w podatkach płaci się medicare, ale co to daje właścicielowi działalności? Jest tutaj coś darmowego w służbie zdrowia?
karina Napisano 15 Października 2013 Zgłoś Napisano 15 Października 2013 W Polsce też są różne rodzaje firm itd, ale nie w tym rzecz. Chodzi mi o podstawowy instruktaż do założenia działalności. RZECZ W TYM, ZE ZALEZNIE OD TEGO JAKA CHCESZ MIEC FIRME, SA ROZNE WYMOGI. W moim przypadku chodzi o self-employed, odpowiednik w Polsce - działalność jednoosobowa, stan to PA, praca we własnym domu nie wymagający rzadnych pozwoleń. SELF-EMPLOYED MOZE SIE TYCZYC WIELU RODZAJOW FIRM. SPRAWDZALES CZY NIE WYMAGANE SA POZWOLENIA/LICENCJE? W STANIE WASHINGTON KAZDY, KTO MA JAKIKOLWIEK BIZNES MUSI MIEC LICENCJE, NIE MA ZNACZENIA CZY PRACUJESZ WE WLASNYM DOMU CZY GDZIEKOLWIEK INDZIEJ. WSZYSTKO ZALEZY OD STANU, COUNTY I MIASTA. WIEM, ZE MAJAC BIZNES W MIESCIE PHILADELPHIA MUSISZ MIEC LICENCJE TZW. PRIV - "ANY KIND OF BUSINESS STARTED AND/OR CONDUCTED IN THE CITY OF PHILADELPHIA REQUIRES AN APPROPRIATE LICENSE" - TAKA NOTKE WRAZ Z KARA $2,500 DOSTAL MOJ ZNAJOMY. INNA SPRAWA, ZE NIE ZAWSZE MOZNA PRACOWAC W DOMU - ZAKLADAJAC FIRME PODAJESZ ADRES. JESLI DOM/MIESZKANIE ZNAJDUJE SIE W STREFIE (ZONIE) GDZIE JEST PROHIBITED BUSINESS, WTEDY NIE MOZESZ MIEC TAM ZAREJESTROWANEGO BIZNESU (NAWET JESLI JEST TO JEDNOOSOBOWA FIRMA). Póki co wyczytałem że trzeba, pójść do Clerk Office i tam założyć DAB i EIN. 1. Do jakiego urzędu pójść aby założyć nazwę firmy DAB? Do township tak? 2. Do jakiego urzędu pójść aby dostać jakiś numer podatkowy EIN. Także w township? Czy może to jest jakiś numer globalny? 3. Ile to kosztuje? 4. Ile to czasu zajmuje? 5. No i ważne jest w jaki sposób w ogóle tutaj się nalicza podatki na fakture? Jak to sprawdzić dla np PA? tz. mamy $100 i na tyle wystawiem invoice. To teraz jak sprawdzić ile później będe musiał zapłacić podatku rozliczając się w 1040. Czy ktoś może mi to wytłumaczyć? Rozumiem, że dla każdego stanu inaczej? Ale czy nie ma np. jakiegoś podstawowego podatku głównego a później np dla stanów dodatkowe? W jaki sposób i czym to się różni i jako to wyszukać. Zacznijmy od np stanu PA. Na stronie znalazłem: http://biztaxlaw.about.com/od/businessstartupsteps/f/startindepcontr.htm TEGO TEZ CI NIKT NIE POWIE, BO TY PATRZYSZ NA TO TAK JAKBYS BYL W POLSCE, TUTAJ PODATEK PLACI SIE OD CALOSCI - KSIEGOWY ZLICZA CI WSZYSTKO, ODPISUJE CO MA ODPISAC (ZALEZY TO OD RODZAJU FIRMY), I OBLICZA CI PODATEK BIZNESOWY. PYTANIE TERAZ CZY TY BEDZIESZ JAKO OSOBA NA PAYROLLU WE WLASNEJ FIRMIE CZY BEDZIESZ MIAL RUCHOMA WYPLATE - TERAZ MOWIMY O PODATKU OSOBISTYM I O ODLICZENIACH NA PODATEK FEDERALNY I STANOWY (JEST TO CO INNEGO NIZ PODATEK FIRMOWY). PODATEK NA FAKTURE NALICZA SIE ROZNIE - NP. W STANIE PA NIE NALICZA SIE PODATKU OD CONSTRUCTION WORK (JEST TO TZW. TAX-EXEMPT LABOR); JAK BEDZIE Z PRACA KTORA TY CHCESZ WYKONYWAC TO NALEZALOBY SPRAWDZIC. I TERAZ MAMY SYTUACJE GDZIE NAWET NIE NALICZAJAC PODATKU NA CONSTRUCTION WORK, I TAK OSOBA WYKONUJACA TE PRACE BEDZIE PLACIC PODATEK OD PIENIEDZY, KTORE ZAROBI I FIRMA I OSOBA PERSONALNIE. DLATEGO TO JEST CIEZKIE DO WYTLUMACZENIA KOMUS KTO NIE PLACIL NIGDY PODATKOW FIRMOWYCH W STANACH... 15.2%. The Social Security portion of the tax is 12.4% up to $102,000 (in 2008) and the Medicare portion is 2.9% POWYZSZE PYTANIA POMIJAM, PODATKI ZALEZA OD KSIEGOWEO I OD TEGO JAKI MASZ RODZAJ FIRMY, CO MOZESZ ODLICZYC ITD. PLUS SAM FAKT, ZE NP. JESLI MOWIMY O PENNSYLVANI TO JUZ ZA SAMO POSIADANIE BIZNESU W ALLEGHANY MASZ EXTRA PODATEK ITD. TWOJ PODATEK NIE BEDZIE TAKI JAK W POLSCE I NIE BEDZIE SIE GO NALICZALO TAK JAK W POLSCE. TO ILE TAK NAPRAWDE ZAPLACISZ ZALEZY OD KSIEGOWEGO... Póki co nie chce pomocy prawnika, ponieważ jeśli w Polsce jest prosto założyć działalność (a takową mam), to nie wierze że tu jest trudniej. JEZELI NIE WIESZ CO ZALOZYC TO JAK TO CHCESZ ZALOZYC? W POLSCE ZAKLADASZ DZIALALNOSC GOSPODARCZA - TUTAJ JEST TRUDNIEJ JESLI SIE NIE WIE, ZE KAZDY RODZAJ FIRMY/DZIALALNOSCI POCIAGA ZA SOBA OKRESLONE WARUNKI - TAK PODATKOWE JAK I LEGALNE CZYLI NP. MOZNA SKARZYC TYLKO FIRME, ALE NIE MOZNA CI ZAJAC MAJATKU OSOBISTEGO ITD. TYLKO PRAWNIK ALBO KSIEGOWY MOZE CI POWIEDZIEC CO JEST DLA CIEBIE NAJLEPSZE. INNE SA OPLATY ZA FIRME - WIEC NAJPIERW MUSISZ WIEDZIEC JAKA CHCESZ MIEC FIRME A POZNIEJ JA ZAKLADAC, BO ZAKLADASZ OKRESLONY RODZAJ FIRMY. MUSISZ OKRESLIC JAKI JEST TWOJ ROK PODATKOWY ORAZ JAKIEGO RODZAJU PAYMENTS BEDZIESZ ROBIL. NIKT CI TEGO TUTAJ NIE POWIE, BO NIKT NIE WIE ANI CO BEDZIESZ ROBIL, ANI ILE ZARABIAL ANI JAK SIE ROZLICZAL - BO ROZLICZANIE SIE ZALEZY OD RODZAJU FIRMY CZYLI KAZDY RODZAJ FIRMY MA OKRESLONE ZALACZNIKI DO ROZLICZEN ITD. ABY ZACZAC ZAKLADAC FIRME TRZEBA WIEDZIEC JAKI RODZAJ, POZNIEJ SPRAWDZIC LICENCJE CZY JEST WYMAGANA I DOPIERO PYTAC SIE GDZIE TAKA FIRME SIE REJESTRUJE. A i jeszcze jedno. W Polsce mając działalność płaci się ZUS a w nim jest ubezpieczenie społeczne, w usa służba zdrowia jest w całości płatna stąd też nie ma takich opłat. Tak? W sumie w podatkach płaci się medicare, ale co to daje właścicielowi działalności? Jest tutaj coś darmowego w służbie zdrowia? NA POWYZSZE PYTANIA NAJLEPIEJ ODPOWIE KZIELU - NIKT BARDZIEJ JASNO NIE WYTLUMACZY CI POWYZSZYCH KWESTI NIZ ON
agatenka Napisano 16 Października 2013 Zgłoś Napisano 16 Października 2013 To ja moze nie tak profesionalnie, ale mam nadzieje że chociaż trochę pomogę. Moim zdaniem ( powtarzam moim zdaniem ) najłatwiej i najtaniej będzie ci założyć sole proprietorship (zawsze w przyszłości możesz zmienić na LLC). Wszytko możesz zrobić online, ale na twoim miejscu wybrała bym się do lokalnego Department of Revenue, tam Ci podpowiedzą co gdzie i jak. Tutaj masz podstawowe wiadomości: http://www.dmlp.org/legal-guide/pennsylvania/becoming-sole-proprietor-pennsylvania http://www.nolo.com/legal-encyclopedia/how-establish-sole-proprietorship-pennsylvania.html Nie wiem co rozumiesz przez programy do faktur ale wydaje mi się że chodzi ci o coś takiego jak QuickBooks (Intuit), dostępne również online za niewielką miesięczną opłatą
karina Napisano 16 Października 2013 Zgłoś Napisano 16 Października 2013 To ja moze nie tak profesionalnie, ale mam nadzieje że chociaż trochę pomogę. Moim zdaniem ( powtarzam moim zdaniem ) najłatwiej i najtaniej będzie ci założyć sole proprietorship (zawsze w przyszłości możesz zmienić na LLC). Wszytko możesz zrobić online, ale na twoim miejscu wybrała bym się do lokalnego Department of Revenue, tam Ci podpowiedzą co gdzie i jak. Tutaj masz podstawowe wiadomości: http://www.dmlp.org/legal-guide/pennsylvania/becoming-sole-proprietor-pennsylvania http://www.nolo.com/legal-encyclopedia/how-establish-sole-proprietorship-pennsylvania.html Nie wiem co rozumiesz przez programy do faktur ale wydaje mi się że chodzi ci o coś takiego jak QuickBooks (Intuit), dostępne również online za niewielką miesięczną opłatą Zgadza sie, masz racje, ze w kwesti zalozenia, moze to byc najtansza opcja. Jednak, biorac pod uwage, ze to sa Stany, taka forma biznesu NIE daje Ci zadnego zabezpieczenia czyli za wszystko odpowiadasz sam czyli w realu cokolwiek sie stanie, moga Ci zajac konto, assets, bedziesz za wszystko odpowiedzialny osobiscie. Jesli komus cos sie nie spodoba i bedzie Cie skarzyl - moga Ci zajac wszystko. Jesli bedzie judgement na Ciebie, jesli bedziesz mial jakies niesplacone zaleglosci - siadaja Ci na wszystkim. Najlepiej nie pytaj co jest najtansze zeby zalozyc tylko co jest najlepsze dla Ciebie pod katem tak prawnym jak i podatkowym. Co innego jesli ktos skleja w domu lalki do sklepow, a co innego ktos kto chce swiadczyc uslugi.
agatenka Napisano 16 Października 2013 Zgłoś Napisano 16 Października 2013 Tak, jak najbardziej się zgadzam, dlatego właśnie dodałam że w każdej chwili może zmienić potem na LLC - wtedy już takiej odpowiedzialności nie ma . Jednak najprościej od tego zacząć, najmniej papierkowej roboty, proste rozliczenia itd., przy odrobinie chęci można wszystko samemu robić nie trzeba księgowych, prawników itd. W marę rozrostu firmy, zdobywania klientów, bardziej skomplikowanych transakcji, najlepszym wyborem ( i znowu dodam że to tylko moje zdanie) jest właśnie LLC.
dbdariusz Napisano 17 Października 2013 Autor Zgłoś Napisano 17 Października 2013 Oczywiście nie zakładam, że zaraz mnie ktoś będzie skarżył itp - bądźmy bardziej optymistyczni. Narazie zakładam, że wszystko jest proste i będzie dobrze A i nie myście sobie, że nie chce skorzystać z usług księgowego - wpierw lubię wiedzieć za co płacę ---------------- No dobra, oczywiście znalazłem rejestrację online jak mówiliście: http://www.pabizonline.com/starting-a-business/structure-your-business/Pages/Sole-Proprietorship.aspx Znalazłem także informację o tym, że nie potrzebuje zezwoleń, licencji. Zakładam, że będzie to najprostrza forma firmy Sole Proprietorship. Znalazłem też informacje o podatkach. Nie wiem czy to się różni w każdym stanie diametrlanie, ale na pewno self-employed je płaci: a ) FICA - za self-employed - 15,3% (druk 1040) b ) SECA - za self-employment - 92,35%*15,3% (druk Schedule SE) c ) w koszty wliczyć można połowe SECA d ) jeśli nie przekroczy się $400 na rok nie trzeba się rozliczać Pytania: 1. Co można wliczyć sobie w koszty? Czy trzeba to jakoś dokumentować? Faktura, paragon i ewentualne wytłumaczenie - PO CO MI TO DLA FIRMY? Gdyby była kontrola ewentualna. 2. EIN - http://www.irs.gov/Businesses/Small-Businesses-&-Self-Employed/Apply-for-an-Employer-Identification-Number-%28EIN%29-Online wyrobienie jest płatne i niezbędne? 3. Rejestracja nazwy firmy. Płatna? 4. Co to jest PA-100? http://www.pabizonline.com/online-business-registration/register-online/Pages/default.aspx 5. Konto bankowe - pod działalność musi być buisness? 6. A i proszę o ewentualne komentarze moich przemyśleń i wyliczeń jeśli są mylne. 7. Jeszcze nikt mi nie odpowiedzieł czy założenie działalności to jakieś koszty?
agatenka Napisano 23 Października 2013 Zgłoś Napisano 23 Października 2013 Nie jestem w Pa, wiec o tamtejszych podatkach wiem niewiele. Ale w kilka minut możesz znaleźć odpowiedz na wszystkie twoje pytania 1. Part II http://www.irs.gov/pub/irs-pdf/f1040sc.pdf Generalnie większość wydatków firmowych. Musisz zatrzymywać wszystkie paragony (nie ma tu jako takich faktur- jak to ma miejsce w Pl). 2. Nie musisze, chyba że... "As a sole proprietor, you would need to obtain an identification number if either of the following apply: (1) you pay wages to one or more employees, or (2) you file pension or excise tax returns. If these conditions do not apply, your social security number is your taxpayer identification number." http://www.nolo.com/legal-encyclopedia/does-sole-proprietor-need-employment-identification-number.html Wyrobienie jest bezpłatne 3. Kazdy stan ma inne opłaty , business licence ok $100, DBA $30-$125 4. http://www.portal.state.pa.us/portal/portal/server.pt/document/630159/pa-100_pdf 5. Tak, 6. Tak jak powiedziałam wcześniej, jeszcze raz powtórzę, wybierz się do lokalnego biura albo księgowego gdzie będą mieli aktualne i pewne odpowiedzi na twoje pytania.
dbdariusz Napisano 30 Października 2013 Autor Zgłoś Napisano 30 Października 2013 W piątek się wybieram do księgowego, aby troche poszerzyć swoją wiedzę. Dzięki za dyskusję.
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.