jkb Napisano 1 Grudnia 2012 Zgłoś Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 Hej, tak sobie myślę, co należy pozałatwiać w urzędach w Polsce mając na uwadze emigrację. Osobiście wymeldowałem się i złożyłem aktualizację do CEDIG (mam zawieszoną działalność), wskazując zagraniczny adres zamieszkania (adres wykonywania działalności musi być w Polsce) oraz brak adresu meldunku. Czytam w sieci historie ludzi, do których po latach odezwał się US z wezwaniem o osobiste stawiennictwo w sprawie niezłożenia PIT-37 pięć lat temu, i zastanawiam się co można jeszcze zrobić, by takich niemiłych niespodzianek uniknąć. Z tego, co się orientuję, osoby które nie są rezydentami RP na potrzeby podatkowe i nie mają dochodu na terenie RP, nie muszą składać PIT-37. Czy dokonywaliście jakichś innych formalności? Może jakieś oświadczenia o zmianie rezydentury tak, jak przedstawia to nasz konsulat w Dominikanie: http://dominikana.konsulat.gov.pl/index.php/zmiana-rezydencji-podatkowej/ ? Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TomaszNL Napisano 1 Grudnia 2012 Zgłoś Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 Ciekawy temat. Z chęcią poczytam odpowiedzi. Wstyd się przyznać ale ja przed wyjazdem żadnych formalności urzędowych nie dopełniłem. Nie chciałem się wymeldowywać bo co z prawem jazdy i dowodem osobistym? Są dalej ważne? jedyne co chce załatwić przy najbliższej wizyty w Polsce jest Urząd Skarbowy. Tylko dla pewności, że gdzieś po 20 latach nie przyślą mi jakiegoś bzdurnego pisma. Na US nie chce tracić nawet 5 minut mojego czasu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kzielu Napisano 1 Grudnia 2012 Zgłoś Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 W Skarbowym trzeba przedstawić zaświadczenie o rezydencji podatkowej w innym kraju - IRS może je wystawić, kosztuje bodajże $80. Tylko zdaje sie nie można tego zrobić od razu, trzeba IRSowi zapłacić jakieś podatki najpierw. Jak wynajdę linka to wrzucę - badałem sprawę pod koniec zeszłego roku. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kzielu Napisano 1 Grudnia 2012 Zgłoś Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 http://www.irs.gov/Individuals/International-Taxpayers/Form-6166---Certification-of-U.S.-Tax-Residency Jak się to wyślę do Skarbowego to nie bedzie żadnych wątpliwości. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jkb Napisano 1 Grudnia 2012 Autor Zgłoś Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 Dzięki kzielu. Czytałem o tym trochę wcześniej, ale nie sądziłem, że nasz US akceptuje takie papierki. W 2012 rozliczam się z IRS jako rezydent, więc z tego, co widzę, na 2013 mogę się o tę formę starać (popraw mnie proszę, jeżeli się mylę). Tylko teraz pytania: - czy na potrzeby polskiego US muszę to tłumaczyć na Polski? - czy oprócz tej formy muszę im jakieś oświadczenia wysyłać? - z tego co widzę, trzeba w tej formie podać lata, za które aplikuje się o certyfikat - to jest $80 od każdego roku? na ile lat można takie coś wyrobić? - nie ma znaczenia w którym momencie 2013 roku im ten papier dostarczę, gdyż PITy za 2013 składa się w 2014? - wysłać im to priority mail za potwierdzeniem odbioru? ewentualnie mogę wysłać komuś w Polsce i ta osoba wtedy prześle poleconym (tak robię zazwyczaj) albo złoży w moim imieniu Pozdrawiam! EDIT: Z tego, co czytam na formularzu 8802, fee jest $85. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kzielu Napisano 1 Grudnia 2012 Zgłoś Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 Ja jeszcze nie wysłałem - w zeszłym roku (przeniosłem się na stałe w sierpniu) rozliczyłem się ze skarbowym (musiałem dopłacić do pobranych zaliczek kilka kpln) a z IRS zaraportowałem polski dochód jako tax exclusion na podstawie tax treaty rozliczając się normalnie z US dochodów. W tym roku wysyłam do US ww, formę i mam ich centralnie w dupie - jak to się dokładnie robi to nie wiem - zamierzam im wysłać form 8802 + pismo po polsku żeby się ode mnie od*****lili. Myślałem żeby im też W2 wysłać na którym w sumie jasno będzie gdzie pracuję i ile / komu płacę podatki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jkb Napisano 1 Grudnia 2012 Autor Zgłoś Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 Jasne. Daj znać jak się zorientujesz na ile lat masz zamiar tę formę zamówić i wysłać, bo jestem tym żywo zainteresowany. Pozdrawiam! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sly6 Napisano 1 Grudnia 2012 Zgłoś Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 co do dowodu osobistego to teraz sa nowe i maja waznosc podana.. a prawo jazdy jak nie ma zmianki zadnej to jest wazne nadal Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jkb Napisano 2 Grudnia 2012 Autor Zgłoś Udostępnij Napisano 2 Grudnia 2012 co do dowodu osobistego to teraz sa nowe i maja waznosc podana.. a prawo jazdy jak nie ma zmianki zadnej to jest wazne nadal Dowód osobisty ważny jest przez 3 miesiące od zmiany miejsca zameldowania, 4 w przypadku wymeldowania za granicę. W związku z czym nie przekroczysz na nim granicy UE. Nie wiem jak jest z prawem jazdy w przypadku wymeldowania za granicę, wiem natomiast, że w przypadku zmiany meldunku trzeba je wymienić. Pozdrawiam! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sly6 Napisano 2 Grudnia 2012 Zgłoś Udostępnij Napisano 2 Grudnia 2012 co do zmiany melduknu to wiedzialem ze nalezy je wymienic dobrze ze to jest za darmo teraz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.