Jump to content

Zamknięcie Spraw W Polsce


jkb

Recommended Posts

Hej,

tak sobie myślę, co należy pozałatwiać w urzędach w Polsce mając na uwadze emigrację. Osobiście wymeldowałem się i złożyłem aktualizację do CEDIG (mam zawieszoną działalność), wskazując zagraniczny adres zamieszkania (adres wykonywania działalności musi być w Polsce) oraz brak adresu meldunku. Czytam w sieci historie ludzi, do których po latach odezwał się US z wezwaniem o osobiste stawiennictwo w sprawie niezłożenia PIT-37 pięć lat temu, i zastanawiam się co można jeszcze zrobić, by takich niemiłych niespodzianek uniknąć. Z tego, co się orientuję, osoby które nie są rezydentami RP na potrzeby podatkowe i nie mają dochodu na terenie RP, nie muszą składać PIT-37.

Czy dokonywaliście jakichś innych formalności? Może jakieś oświadczenia o zmianie rezydentury tak, jak przedstawia to nasz konsulat w Dominikanie: http://dominikana.konsulat.gov.pl/index.php/zmiana-rezydencji-podatkowej/ ?

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Ciekawy temat. Z chęcią poczytam odpowiedzi. Wstyd się przyznać ale ja przed wyjazdem żadnych formalności urzędowych nie dopełniłem. Nie chciałem się wymeldowywać bo co z prawem jazdy i dowodem osobistym? Są dalej ważne? jedyne co chce załatwić przy najbliższej wizyty w Polsce jest Urząd Skarbowy. Tylko dla pewności, że gdzieś po 20 latach nie przyślą mi jakiegoś bzdurnego pisma. Na US nie chce tracić nawet 5 minut mojego czasu.

Link to comment
Share on other sites

W Skarbowym trzeba przedstawić zaświadczenie o rezydencji podatkowej w innym kraju - IRS może je wystawić, kosztuje bodajże $80. Tylko zdaje sie nie można tego zrobić od razu, trzeba IRSowi zapłacić jakieś podatki najpierw. Jak wynajdę linka to wrzucę - badałem sprawę pod koniec zeszłego roku.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki kzielu. Czytałem o tym trochę wcześniej, ale nie sądziłem, że nasz US akceptuje takie papierki. W 2012 rozliczam się z IRS jako rezydent, więc z tego, co widzę, na 2013 mogę się o tę formę starać (popraw mnie proszę, jeżeli się mylę). Tylko teraz pytania:

- czy na potrzeby polskiego US muszę to tłumaczyć na Polski?

- czy oprócz tej formy muszę im jakieś oświadczenia wysyłać?

- z tego co widzę, trzeba w tej formie podać lata, za które aplikuje się o certyfikat - to jest $80 od każdego roku? na ile lat można takie coś wyrobić?

- nie ma znaczenia w którym momencie 2013 roku im ten papier dostarczę, gdyż PITy za 2013 składa się w 2014?

- wysłać im to priority mail za potwierdzeniem odbioru? ewentualnie mogę wysłać komuś w Polsce i ta osoba wtedy prześle poleconym (tak robię zazwyczaj) albo złoży w moim imieniu

Pozdrawiam!

EDIT: Z tego, co czytam na formularzu 8802, fee jest $85.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeszcze nie wysłałem - w zeszłym roku (przeniosłem się na stałe w sierpniu) rozliczyłem się ze skarbowym (musiałem dopłacić do pobranych zaliczek kilka kpln) a z IRS zaraportowałem polski dochód jako tax exclusion na podstawie tax treaty rozliczając się normalnie z US dochodów. W tym roku wysyłam do US ww, formę i mam ich centralnie w dupie - jak to się dokładnie robi to nie wiem - zamierzam im wysłać form 8802 + pismo po polsku żeby się ode mnie od*****lili. Myślałem żeby im też W2 wysłać na którym w sumie jasno będzie gdzie pracuję i ile / komu płacę podatki.

Link to comment
Share on other sites

co do dowodu osobistego to teraz sa nowe i maja waznosc podana..

a prawo jazdy jak nie ma zmianki zadnej to jest wazne nadal :)

Dowód osobisty ważny jest przez 3 miesiące od zmiany miejsca zameldowania, 4 w przypadku wymeldowania za granicę. W związku z czym nie przekroczysz na nim granicy UE. Nie wiem jak jest z prawem jazdy w przypadku wymeldowania za granicę, wiem natomiast, że w przypadku zmiany meldunku trzeba je wymienić.

Pozdrawiam!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...