Skocz do zawartości

Samozatrudniony w Polsce - podatki USA


omikron

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

Od listopada zeszłego roku wraz z żoną jestem posiadaczem zielonej karty. Do tej pory mieszkam i prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce. Do Stanów miałem wyjechać niebawem, ale cała sytuacja z epidemią pokrzyżowała nieco te plany. Tak czy inaczej, zacząłem przypatrywać się obowiązkom podatkowym w USA i pojawia się tu pytanie - czy jako osoba prowadząca działalność i płacąca podatki w Polsce muszę też zapłacić 15.3% self employment tax w Stanach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 28
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Na 100% musisz się rozliczyć. W sensie złożyć deklarację. Termin składania deklaracji w USA został wydłużony do 15 lipca w roku 2020. Czy musisz zapłacić podatek? Tu byś musiał się skontaktować z doradcą podatkowym, który ma doświadczenie w podatkach osobistych dla osób posiadających rezydencję podatkową w dwóch krajach. Jest duża szansa, że nie musisz zapłacić w stanach ani dolara (albo jakieś grosze), aczkolwiek nie przyjmuj tego za gwarancję ani poradę prawną. Z tego co kiedyś słyszałem to inne rzeczy możesz wliczyć w koszty w Polsce przy prowadzeniu działalności i inaczej wyliczasz dochód a inne rzeczy w USA (stąd może istnieć pewna część przychodu nie zaliczona w USA do kosztów a nieopodatkowana w Polsce, przez to, że została tam zaliczona do kosztów - przykładem który kiedyś mi podawano to składka na ZUS i NFZ. ZUS w Polsce odliczasz od przychodu przed opodatkowaniem. A NFZ w dużej części od podatku. Składka NFZ  teoretycznie została teraz wyjęta z podatku dochodowego i stanowi oddzielną pozycję. Z tego co wiem to obie te kwoty są  nieodliczalne od przychodu / podatku w USA). Ale moja wiedza może być bardzo nieprecyzyjna i nie powinna stanowić podstawy Twoich działań. Moja rada znajdź doradcę lub biuro podatkowe co specjalizuje się w rozliczaniu podatków międzynarodowych.